ثبت بین المللی برند
سیستم های جهانی ثبت برند یا علامت تجاری به شکل بین المللی
برند واژه یا اصطلاحی است که در سطح جهانی کاربرد دارد و مدتی است در عرصه های تجاری و بعضا" غیر تجاری نقش ویژه ای را ایفا می کند ومی توان گفت که مهمترین ابزار بازاریابی محسوب میشود.
برند هویت و اصالت یک کسب و کارمحسوب می شود. برند، سطح تعامل عرضه کننده و مشتری است و ثبت بین المللی برند این سطح تعامل را افزایش می دهد. با اختصاص دادن یک برند یا علامت تجاری به کسب و کار خود آن را به بلوغ رسانده و رونق ویژه ای به کار خود می بخشید.
و اما در رابطه با حقوق بین المللی ناشی از ثبت بین المللی علائم تجاری و نیز طرح صنعتی ، اختراع ، نشان جغرافیایی و حفظ حقوق مالکیت یا کپی رایت تاکنون در حدود 27 معاهده در کنوانسیون های بین المللی به تصویب رسیده است. نظارت بر حسن اجرای این معاهدات بر عهده سازمان جهانی مالکیت فکری ( WIPO) واقع در ژنو سوییس است. این معاهدات بین المللی به 3 دسته تقسیم بندی می گردند ، دسته اول مربوط به ماهیت برند و حقوق و تکالیف برآمده از ثبت علامت تجاری است. دسته دوم به شیوه و مراحل ثبت بین المللی برند و دسته دیگر به طبقه بندی و موضوعات علائم اختصاص دارد.
در ادامه مهمترین سیستم های ثبت جهانی برند به طور خلاصه معرفی می گردد:
ثبت مادرید Madrid
با هدف پرهیزازثبت علامت تجاری بطور مجزا نزد هر یک از مراجع ثبت علامت تجاری در هر یک از کشورها سازمان جهانی مالکیت معنوی World Intellectual property Organization -WIPO نظامی را جهت ثبت بین المللی علائم تجاری ایجاد کرده است. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید که ثبت بین المللی علائم را در برمیگیرند اداره میگردد. هر شخصی که به طریقی (به لحاظ ملیت، اقامت و یا استقراربنگاه صنعتی یا تجاری) به یک کشور طرف قرارداد و به یکی یا هر دو معاهده مذکور مرتبط باشد، می تواند با ثبت یا درخواست ثبت علامت تجاری خود در اداره ثبت علائم تجاری آن کشور از مزایای ثبت بین المللی که تاثیر آن در همه یا برخی از دیگر کشورهای عضو سیستم مادرید جاری است بهره مند گردد.
کشورهای عضو: در حال حاضر بیش از 85 کشور جهان عضو سیسستم مادرید می باشند و با این نوع ثبت بین المللی علامت شما در یک یا همه این کشورها به انتخاب شما به ثبت می رسد. لازم به توضیح است که درخواست ثبت بین المللی صرفا از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید امکان پذیر بوده و منوط به ثبت اولیه در کشور مبدا میباشد.
ثبت Trips- Agreement on trade-related Aspects of Intellectual Property Rights
این ثبت تحت نظر سازمان تجارت جهانی انجام شده وحامی جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری(TRIPS) است .یکی از جامع ترین و کامل ترین مقررات درباره حقوق مالکیت فکری محسوب می گردد. این موافقتنامه از نظر پوشش، انواع مختلف حقوق مالکیت فکری را شامل گردیده و مقررات ماهوی نسبتا کاملی را در راستای حمایت از آنها بیان می دارد. سازمان تجارت جهانی World Trade Organization (WTO) روند نظارتی و و اجرایی آن را عهده دار است.
Office for harmonization in the internal market – OHIMثبت
ثبت OHIM ثبت جامع و فراگیر اتحادیه اروپا EU) ) می باشد که پس از بوجود آمدن اتحادیه اروپا پایه گذاری شده است. صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی درمدت زمان روند ثبت علامت و نشان تجاری و سهولت در پیگیری دعاوی علیه علامت تجاری از مزایای ثبت یکپارچه اتحادیه اروپا میباشد.
کشورهای عضو:اتریش،بلغارستان،بلژیک،جمهوری چک، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه آلمان،یونان، مجارستان،ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لتونی،لوکزامبورگ، مالت،هلند،لهستان، پرتقال، رومانی، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا، سوئد و انگلستان.
Belgium Netherlands Luxembourg- Benelux ثبت
واژه بنلوکس مخفف نام کشورهایی است که در این معاهده عضویت دارند که عبارتند از : بلژیک، هلند و لوکزامبورگ. در حقیقت با این نوع ثبت ثبت علامت تجاری به شکل همزمان در سه کشور همسایه اروپایی شکل می گیرد. این سه کشور علاوه بر اینکه عضو سیستم یکپارچه اروپا OHIM هستند، یک پیمان سه جانبه ثبت و حمایت علامت تجاری را درون خود وضع کرده اند. در صورتی که بازار هدف در این سه کشور باشد می توان به جای استفاده از سیستم یکپارچه اتحادیه اروپا، از سیستم بنلوکس استفاده نمود.
کشورهای عضو:بلژیک، هلند، لوکزامبورگ
ثبت OAPI – The Organisation Africainedela proprite Intellectualle
ثبت یکپارچه OAPI مبتنی بر ثبت برند به صورت همزمان در 16 کشور آفریقایی فرانسوی زبان است که عبارتند از : کشورهای عضو: بنین، بورکینافاسو، کامرون، آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، گینه اکو تریال، گابن،گینه، گینه بیسائو، ساحل عاج، مال، موریتانی، نیجر، سنگال،توگو
ثبت ARIPO – African Regional Industrial Property Organization
ثبت یکپارچه ARIPO به ثبت علامت تجاری بصورت همزمان در 9 کشور آفریقایی اشاره دارد
کشورهای عضوثبت ARIPO از این قرارند :بوتسوانا، لسوتو، لیبریا، مالاوی، زامبیا، سوازیلند، تانزانیا،اوگاندا و زیمباوه
و در ادامه در خصوص ثبت مادرید توضیحات تکمیلی و جامعی را برای شما موکلین محترم موسسه حقوقی پایش ارائه می نماییم:
متقاضی ثبت بین المللی برند و علامت تجاری علاوه برتکمیل اظهارنامه ثبت بین المللی باید مبلغ مشخصی را به فرانک سوئیس (۶۵۳ فرانک) برای علائم سیاه وسفید و۹۰۳ فرانک سوئیس جهت علائم رنگی به دفتر بین المللی بپردازد و همینطور مبلغ دیگری را برای ثبت علامت درهریک ازکشورها لازم است پرداخت کند و نیز برای کالا و خدمات مازاد برسه طبقه (هریک ۷۳ فرانک) را باید به شماره حسابهای مربوطه که در انتهای اظهارنامه ها درج شده است، واریز نماید.
امتیاز این سیستم اینست که متقاضی با ثبت یا تسلیم یک فرم اظهارنامه بین المللی به (زبان انگلیسی یا فرانسه) میتواند درصورت تمایل در۷۳ کشور طرف قرارداد یا تعدادی از آنها بسته به انتخاب خود حمایت از علامت تجاری خود را درخواست وکسب نماید. این دفتر نیز به نوبه خود پس از ثبت علامت در دفتر ثبت بین المللی و بعد از انجام بررسیهای مورد نیاز آاظهارنامه را برای ادارات مالکیت صنعتی کشورهای موردنظرتعیین شده در اظهارنامه ثبت بین المللی که حمایت از علامت تجاری درآن کشورها درخواست شده است، خواهد فرستاد.
لازم به ذکر است که هریک از کشورهای مزبور علامت مورد نظر را براساس مقررات ماهوی خود بررسی کرده و از این اختیار برخوردارندکه چنانچه حمایت از علامت مزبور را مغایر با مقررات و منافع ملی خود تشخیص دهند، آن را رد نمایند درغیراینصورت علامت مزبور در آن کشور برای مدت۲۰ سال(۱۰ سال حمایت اولیه و درصورت تجدید علامت برای۱۰ سال دیگر) قابل حمایت خواهد بود.
فواید استفاده از سیستم ثبت بین المللی علائم تجاری
بر اساس مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری ( تحت سيستم مادريد)، علامت با توجه به دستور العمل های داخلي هركشور مورد بررسي قرارميگيرد وسپس وارد مسیر ثبت جهانی می شود. يعني ثبت بين المللي علائم تجاري درمرحله اول با ثبت داخلی درمرجع کشور صورت مي گيرد وسپس بصورت خودکار با تعيين كشورهاي مورد نظر از سوی مالک علامت درسطح بين المللي به ثبت می رسد. امتيازاين سيستم اين است كه متقاضي با تسليم يك اظهارنامه بين المللي از طریق اداره مالکیت صنعتی بهWIPO ميتواند درصورت تمايل در85 كشورعضو موافقتنامه و پروتکل مادرید يا تعدادي ازآنها بسته به انتخاب خود حمايت ازعلامت تجاري خود را درخواست وكسب نمايد.
بنابراين برتری خاص استفاده از سیستم مادرید در ثبت آسان ، ارزان و تاثیر بالای آن ميباشد. يعني تنها بوسيله يك تقاضانامه بين المللي واحد به يك زبان (فرانسه، انگليسي یا اسپانیولی) و پرداخت يك تعرفه به فرانك سوئيس، تحصيل و تامين حمايت ازعلائم تجارتي يا خدماتي دركشورهاي تعيين شده در فرم درخواست ممکن ميگردد. همچنين درصورتيكه هرگونه تغييري درعلامت ثبت مبداء ازطرف صاحب آن صورت گيرد ازقبيل تغييرنام، آدرس، مالكيت، تمديد وغيره ميتوان با تكميل فرمهاي مربوطه و پرداخت هزينه اي اندك تغييرات مزبور را درسطح بين المللي اعمال نمود.
ديگراينكه مرجع ثبت علامت تجاری مبدا نيز لازم نیست طبقه بندي كالاها وخدمات و انتشارعلائم درروزنامه رسمي كشورمتبوع خويش را انجام دهد. درواقع ثبت بين المللي مجموعه اي ازثبتهاي ملي طبق مقررات داخلي هركشورتعيين شده، ميباشد.
مدارك موردنيازجهت فرايند ثبت بين المللي علامت
نامه تقاضای ثبت علامت خود با درج اسامي كشورهاي مورد نظر
معرفي نامه برروي سربرگ شركت همراه با امضاء اعضا و دارندگان حق امضاء برای برند حقوقی همراه با مهرشركت و درصورت ارجاع کار به وكيل ارائه وكالتنامه دادگستري.
تصویر تایید شده شناسنامه و كارت ملي مديران و صاحبان حق امضاء شركت و روزنامه تاسيس و آخرين تغييرات شركت (اشخاص حقوقي) و ارائه تصویر تایید شده شناسنامه و كارت ملي (اشخاص حقيقي) و در صورت ارجاع کار به وکیل ارائه وكالتنامه رسمی.
4- گواهي مصدق ثبت مبدا (علامت تجاري درايران) جهت رؤيت و كپي آن به منظور ضبط در پرونده يا ارائه كپي مصدق گواهي ثبت علامت تجاري.
5- تكميل فرم مخصوص لاتين پس ازمشخص شدن كشورهاي موردنظرمتقاضي
6- برگه محاسبه هزينه ها همراه با مهر و امضاء متقاضي (Fee Calculation)
7-رسيد مربوط به پرداخت هزينه بررسي اظهارنامه ثبت بين المللي (پس ازدريافت معرفي نامه از اداره جهت مراجعه به بانك ملي – شعبه عباس آباد (
توجه : به كليه متقاضيان محترم ثبت بين المللي توصيه ميگردد از واريز هزينه هاي ثبت بين المللي مربوطه قبل از تكميل و تائيد فرم مربوطه توسط اداره ثبت علائم تجاري جدا" خودداري فرمايند