نقل و انتقال برند

 بر اساس  قوانین تجارت واگذاری و نقل و انتقال برند و علامت علامت تجاری  ممکن می باشد. منظور از نقل و انتقال همان خرید و فروش علامت تجاری می باشد که توافق طرفین بالاخص مالک علامت برای نقل و انتقال علامت تجاری لازم است .

نقل و انتقال برند وعلامت تجاری به دو شکل امکان پذیر می باشد

•        نقل و انتقال علامت تجاری یا برند  به صورت جبری  (غیر ارادی)

•        نقل و انتقال علامت تجاری یا برند  به به صورت قراردادی (اختیاری)

انتقال برند یا علامت تجاری  به صورت جبری یا قهری در شرایطی صورت می پذیرد که مالک اصلی علامت تجاری ثبت شده فوت کرده  که در این حالت   وراث می توانند با ارائه اصل گواهی  ثبت علامت و گواهی انحصار وراثت درخواست انتقال علامت تجاری را به اداره مربوطه ارائه کنند  و پس از طی  مراحل اداری ، علامت تجاری به مالکین جدید منتقل می گردد.  منظور از  نقل و  انتقال  علامت تجاری و برند به صورت قراردادی یا اختیاری این است که  ، امتیاز  علامت تجاری واگذار  می شود . درد این وضعیت  مالک فعلی علامت تجاری می تواند به دلیل عدم فعالیت و یا دلایلی دیگر برای مدت مشخصی امتیاز انحصاری علامت تجاری خود را به شخص دیگری منتقل کند . اين اجازه درصورتي معتبر می باشد كه اجازه نامه مربوط به آن  در ايران به ثبت رسيده باشد . مالک جدید نیز بعد از طی مراحل مربوط  به انتقال آرم تجاری می تواند از منافع آن برخوردار گردد .

نکات زیر باید در انتقال قانونی علائم تجاری در اظهارنامه ذکر شود

  • •        شماره ثبت علامت تجاری در ايران .
  • •        نام و آدرس و تابعيت مالك جديد.
  • •        نام و نشاني نماينده قانوني مالك در ايران.

مدارك و اسناد قانوني انتقال مانند صلح نامه ،  سند انتقال و یا در صورتی که وکیل انتقال علامت تجاری را برعهده دارد باید وکالتنامه انجام انتقال و تصديق ثبت علامت در ايران ضميمه اظهارنامه شود.

مدارک  لازم جهت نقل و انتقال برند یا علامت تجاری

•        اسناد مربوط به  ثبت برند شامل روزنامه آگهی اول ، روزنامه آگهی رسمی و گواهینامه ثبت برند

•        مدارک شناسایی مالک قدیم ( فروشنده علامت )

•        مدارک شناسایی مالک جدید بعلامت تجاری

•        سند صلح  ثبت شده در دفترخانه اسناد رسمی بعد از اخذ نامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند

•        مجوز فعالیت  مالک جدید برند در رابطه با علامت تجاری  واگذار شده

•        جهت نقل و انتقالجبری یا قهری  مدارک مربوطه مانند گواهی انحصار وراثت مورد نیاز است.

•        شماره اظهارنامه ، شماره ثبت برند و رمز پذیرش اینترنتی  نیز جهت نقل و انتقال برند نیاز می باشد.

شرایط نقل و انتقال برند وعلامت تجاری

•        اطمینان از ثبت کامل علامت تجاری در حال واگذاری

•        علامت تجاری موردنظر در زمان نقل و انتقال باید معتبر باشد و مدت اعتبار گواهی ثبت لامت تجاری نباید  منقضی شده باشد.

•        در صورتی که یکی از دو طرف ( خریدار یا فروشنده ) اشخاص حقوقی باشند   اشخاص حقوقی باید مدارک مورد نیاز جهت شناسایی  و استعلام وضعیت اشخاص حقوقی به اداره مربوطه ارائه گردد.

نقل و انتقال جزئی علامت تجاری

در نقل و انتقال علامت تجاری برای صاحب اثر  این امکان وجود دارد که در صورتی که مایل به نقل و انتقال کامل علامت تجاری خود نباشد بتواند  بخشی از علامت و یا طبقات آن را به فرد دیگری واگذار  نماید. در انتقال جزئی  ، علامت تجاری برای بعضی از خدمات مشخص شده انتقال می یابد یا علامت تجاری برای استفاده در یک طبقه  یا منطقه خاصی منتقل می شود. به طور مثال مالک علامت مشخص می کند که از بخشی از علامت تجاری او  فقط برای خدمات صادرات استفاده شود و یا حق استفاده از برند را در شهر یا منطقه ای خاص به شخص دیگری اعطا کند . بنابراین در این صورت باید در قسمت ثبت تقاضای الکترونیک نقل و انتقال علامت تجاری برای نقل و انتقال جزئی اقدام نمود و  سایر مراحل  مانند نقل و انتقال قراردادی برند می باشد.

مقررات و منابع قانونی  نقل انتقال علامت تجاری  ، برند ، لوگو ، نشان، آرم و اسم تجاری

ماده ١٢ قانون ثبت علائم و اختراعات تصریح  می کند:

علامت تجاری قابلیت واگذاری و انتقال دارد  ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی واجد اعتبار است  كه وفق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد .  از این ماده اینگونه برداشت می شود که علامت تجاری قابل نقل و انتقال است. اما برای آن كه این انتقال معتبر تلقی گردد انتقال علامت از صاحب قبلی به صاحب جدید باید رسما" به ثبت برسد.

در ماده دیگری نیز این چنین آمده است که :

تغییرات مربوط به علامت یا طبقه كالا یا صاحب علامت همچنین تغییرات مربوط به آدرس و تابعیت و نماینده قانونی او در ایران از درجه اعتبار ساقط است مگر اینكه در اداره ثبت شرکتهای ایران به ثبت رسیده باشد. ثبت این تغییرات بر  روی صفحه مخصوص علامت مربوط به عمل خواهد آمد. ثبت تغییرات با تسلیم  اظهارنامه رسمی با امضاء صاحب علامت یا وکیل وی به عمل خواهد آمد.

لازم به ذكر است كه به موجب قوانین اظهارنامه باید در٣ نسخه تایپ شده و شماره ثبت علامت در ایران، نام محل اقامت مالک جدید  و تابعیت او  و بالاخره نام و نشانی نماینده قانونی او درایران نوشته می شود. ضمنا" اداره مالكیت صنعتی که مرجع ثبت علائم تجاری و برند می باشد ، رسیدگی به نقل و انتقال علامت تجاری را نیزبر عهده دارد. درشرایطی كه نقل و انتقال علامت تجاری طی سند عادی یا رسمی انجام شده باشد، متقاضی باید به هنگام ثبت انتقال این مدارک  را نیز به اظهارنامه خود الحاق نماید و چنانچه علامتی در خارج ازكشور به ثبت رسیده و مالک  آن بخواهد علامت مذکور را به ایران انتقال دهد باید  رونوشت تایید شده  ثبت علامت در خارج از كشور را به اظهارنامه خود الصاق نماید.