مدارک و مراحل ثبت برند

توضیحاتی در خصوص مراحل ثبت برند وعلامت تجاری

 در این مقال برآنیم تا اطلاعات کاملی از نحوه ، مراحل ، مدارک لازم و سایر نکات لازم  جهت ثبت  برند و علامت تجاری را به صورت ساده ارائه کنیم.

  • تعریفی  از برند وعلامت تجاری

علامت تجاري يك تصویر یا طرح بخصوص  است كه اجناس و خدمات به خصوصی را كه توسط شخص  حقیقی یا حقوقی تهیه و تولید می گردد را  از سایر کالاها متمايز مي‌ سازد. نخستین بار در دوران باستان این نوع علامت با درج امضا یا نام صنعتگران بر روی آثارشان مورد استفاده قرار گرفت . امروزه اين علامت‌ها تحت  سيستم ثبت و حفاظت  از برند و علامت تجاري به ثبت می رسند. اين سیستم  به مشتریان این امکان را می دهد که از كالاها و خدماتي كه ماهيت و كيفيت آنها را قبول دارند  و دارای علامت تجاری مخصوص هستند بهره بگيرند.

  • هدف از ثبت برند و علامت تجاری چیست ؟

ثبت برند و علامت تجاری منجر به ایجاد حقوق انحصاری برای مالک شده و استفاده از علامت بدون اجازه اورا ممنوع می کند به علاوه سبب شناسایی و تمایز کالاها می گردد. این حقوق انحصاری به مدت معین (10 ساله )  برقرار است و پس از آن می توان برای دوره های متوالی و با واریز وجه مربوطه آن را تمدید نمود. حمایت ازبرند تجاري با پشتیبانی قانونی حاصله از ثبت برند و علامت تجاری و ایجاد منابع مالی بیشتر مشوقی برای صاحبان مشاغل و تجار می باشد و زمینه ساز شناسایی محصولات و خدمات آنها در سطح بین الملل می باشد. حفاظت ازعلائم تجاري همچنين مانعی برراه رقبا و افراد سودجو می باشد تا با استفاده از یک علامت تجاری معتبر به عرضه محصولات خود اقدام نکنند .

  • علائم تجاری و برند قابل ثبت

با توجه به این نکته که علامت تجاری می تواند حاصل از ترکیب انواع حروف و ارقام و یا تصاویر و طرح های بی شمار باشد  بنابراین دست ما برای طرحی یا انتخاب یک برند یا علامت تجاری متناسب با کسب و کار مورد نظر باز است .  علاوه بر اینگونه علائم ، علائم جمعی یا اشتراکی نیز دسته دیگری از علائم می باشند ، که مخصوص به اتحادیه ها یا صنوف مختلف هستند و اعضا ء آنها به منظور اعلام کالاها و خدمات خود با یک کیفیت ویژه از این علائم استفاده می کنند. دسته دیگری از علائم نیز هستند که منوط بر هیچگونه عضویتی نیستند و در صورت اثبات کیفیت خاص از سوی تولیدکننده این علائم تصدیق کننده به آنها اعطا شده و بر روی کالای آنها درج می گردد . به عنوان مثال استاندارد ایزو 2009

مراحل ثبت برند وعلامت تجاری

با این مقدمه به اهمیت ثبت علامت تجاری و برند پی بردیم. حال نگاهی داشته باشیم به مراحل به ثبت برساندن برند یا علامت تجاری .

 در اولین مرحله ابتدا باید مدارک تکمیل گردد.این مدارک بنا بر اینکه برند به نام خص حقیقی یا حقوقی به ثبت می رسد متفاوت خوهد بود.

  •  مدارک اشخاص حقوقی

1.کپی اسناد ثبتی شرکت به همراه آگهی تاسیس و و آخرین آگهی تغییرات

2. کپی از مجوز فعالیت  شرکت ، این مجوز ممکن است به نام مدیر عامل نیز باشد.

3.کپی کارت بازرگانی برای ثبت برند به شکل لاتین

4.کپی مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت

5.نمونه تصویری علامت تجاری مد نظر با ابعاد 10*10

6.مهرشرکت

  •  مدارک ثبت برند به نام اشخاص حقیقی

1.کپی مدارک احراز هویت شخص متقاضی

2.کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط با زمینه تولید و خدمات  

3.کپی کارت بازرگانی برای ثبت برند به زبان انگلیسی

4.نمونه علامت تجاری در ابعاد 10*10

پس از تهیه مدارک نام برده شده  باید به ثبت نام در سایت اداره مالکیت صنعتی  به آدرس زیر اقدام نمایید. sherkat.ssaa.ir

در بخش سمت چپ به قسمت مرکز مالکیت معنوی رجوع  کنید.بعد از آن در قسمت خدمات الکترونیک به  بخش اداره ثبت علائم تجاری  رفته و از قسمت اظهار نامه ی الکترونیکی به قسمت اول ثبت اظهارنامه ی علامت مراجعه نمایید. گزینه موافق هستم را انتخاب نمایید.مراحل ثبت اظهارنامه به شما نشان داده خواهد شد.وارد قسمت اول ( ورود اطلاعات اظهارنامه) شوید.نوع اظهار نامه را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب قسمت اول افزودن مالک را انتخاب کنید. با توجه به نوع مالک حقیقی و حقوقی   مراحل را تکمیل نمایید.حتما باید به زبان فارسی باشد. سپس تقاضای  ثبت یک اظهارنامه جدید را دارم ، انتخاب شود