راهنمای انتخاب اسم شرکت

انتخاب اسم شرکت جزء اولین و مهمترین مراحل ثبت شرکت می‌باشد. برای به حداقل رساندن شباهت‌ها، نام یک شرکت باید حداقل از سه کلمه‌ی خاص یا به اصطلاح “سه سیلابی” تشکیل شده باشد و ترکیب مشابه آن‌ در اسم سایر شرکت‌های ثبت شده وجود نداشته باشد. در انتخاب نام برای یک شرکت باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • اسم باید فارسی و معنادار باشند و در فرهنگ لغت دهخدا و عمید نیز موجود باشند.
  • اسم نباید اختصاری و مخفف باشند! یعنی از حروف اول چند کلمه و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود.
  • به عنوان نمونه: از کلمه‌ی “مثشا” که ترکیبی از حروف اول “موسسه ثبت شرکت پایش” می‌باشد نمی‌توان به عنوان اسم شرکت استفاده کرد.
  • استفاده از حروف و کلمه‌های ربطی (مانند: و – از – با) در نام شرکت ممکن است مشکل‌ساز باشد.
  • باید از اعداد به صورت نوشتاری استفاده شود!
  • به عنوان نمونه: در اسم شرکت استفاده از “بیست” صحیح است و استفاده از “۲۰” غلط است.
  • کلمه‌هایی (مانند: توسعه – بازرگانی – صنعتی – تجاری – خدماتی و…) به عنوان توضیح فعالیت و نوع کار شرکت محسوب می‌شوند و نباید آن‌ها را جزء سه کلمه (سه سیلاب) اصلی اسم شرکت در نظر گرفت!
  • استفاده از کلمه‌های زیر در اسم شرکت مجاز نمی‌باشد و یا برای استفاده نیازمند مجوز از مراجع خاصی هستند.
  • ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل،‌متریک، مترلژی.
  • کلمه‌های محلی و قومی ایرانی (مانند: کلمه‌های آذری، ترکی، کردی و…) تنها در استان و محل خودشان قابل ثبت می‌باشند.
  • در هنگام انتخاب نام شرکت، حتما باید از “اسم خاص” استفاده شود. اسم خاص، اسمی است که تنها به یک فرد یا شی اشاره دارد و همه را شامل نمی‌شود.

اسم خاص به چهار دسته تقسیم می‌شود:

۱- اسم مخصوص انسان‌ها (مانند: سهراب – مهتاب)

۲- اسم مخصوص حیوان‌ها (مانند: رخش – شبدیز)

۳- اسم مخصوص امکان مختلف جغرافیایی (مانند: آسیا – ایران – اهواز)

۴- اسم مخصوص اشیایی که بیشتر از یکی نیستند (مانند: تخت‌طاووس – کوه نور)

چه قوانینی باعث ممنوع بودن استفاده از کلمات در اسم شرکت می شود؟

•  بطور کلی در طراحی اسم برای شرکت نباید از کلمه های لاتین استفاده شود.
•  استفاده از کلماتی که مخالف شئون اسلامی هستند در انتخاب اسم برای شرکت ممنوع است.
•  استفاده از اعداد به صورت ریاضی در اسم برای ثبت شرکت ممنوع است.
•  از القاب شخصیتهای ملی و مذهبی و اسم و فامیل افراد نمی‌توان در اسم پیشنهادی برای شرکت استفاده کرد.
•  بکار بردن کلمات محاوره‌ای یا بخشی از یک کلمه در اسم پیشنهادی برای شرکت مجاز نیست.

فهرست کلماتی که استفاده از آنها در اسم شرکت ممنوع است.

•  استفاده از کلمه‌های ملی، ملت، ایران، کشور، مردم فقط برای شرکتهای دولتی مجاز است و استفاده از این کلمات در اسم شرکتهای خصوصی ممنوع است.
•  استفاده از کلمات ایتال، بیو، دکور، دکوراسیون، ایده‌آل، تکنیک، تکنو، فانتزی، کارواش، کنترل، سیستم، دیتا، مدرن،استار، برد، میکرو، فامیلی و... در اسم شرکتممنوع است.
•  •  در طراحی اسم شرکت نمی‌توان از کلمه‌های بنیاد، سازمان، کانون، کمپ، موسسه، دفتر و... استفاده کرد.
•  در اسم شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود استفاده از اسامی افراد مثل ایمان، شهرزاد، امیر،سهراب، سارا، و... ممنوع است.
•  استفاده از اسامی سیاسی، مذهبی مثل رهبر، امام، دولت، مجلس، شیعه، کوثر، اسلام، مسجد، محراب، و... درنام شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود ممنوع است
•  دسته‌ای دیگر از کلمات هستند که برای استفاده از آنها در اسم شرکت باید از مراجع مرتبط مجوز گرفت. تعدادی از این کلمات به شرح زیر است:

•  برای استفاده از کلمه‌های بسیج، جهاد، ارتش، سپاه، ایثارگر، شاهد، شهید، آزاده، جانباز، نظام، التظام، و ... دراسم شرکت لازم است از نهادهای مربوطه مجوز های لازم اخذ شود.
•  استفاده از کلمه‌هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، اسم شرکت درصورتی که شرکت برای فعالیت های مربوط مجوز داشته باشد امکان پذیر است.
•  در اسم شرکت به شرطی می‌توان از کلمه های دادگستر، عدل، و امثال اینها استفاده کرد که مجوز استفاده از آنها را اخذ کرده باشید

قواعد انتخاب کلمه مناسب برای اسم شرکت چه چیزهایی هستند

چه کلمه هایی برای اسم شرکت مناسب هستند
1.    هنگام طراحی اسم برای شرکت باید از کلمه های ایرانی استفاده کرد.
2.    کلمه هایی که برای اسم شرکت استفاده می شوند، باید مورد قبول فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.
3.    در انتخاب اسم برای شرکت نباید از کلمه لاتین استفاده کرد
4.    اسم شرکت نباید با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
5.    اسم شرکت نباید تکراری باشد علاوه بر اینکه حداقل دو کلمه از سه کلمه اسم شرکت باید با اسم شرکتهای ثبت شده دیگر متفاوت باشند.
6.    در انتخاب اسم شرکت باید حداقل سه کلمه خاص و مستقل وجود داشته باشد.
7.    عبارت های >توصیفی جزء کلمه های اصلی اسم شرکت شمرده نمی شوند.
8.    برای ثبت شرکت استفاده از اعداد به صورت ریاضی در اسم شرکت قابل قبول نیست. اما ثبت اسم شرکت با نمایش حروفی اعداد قابل قبول است.
9.    در اسم شرکت نمی توان از کلمه هایی استفاده کرد که به سازمان خاصی اختصاص دارند.
10.    استفاده از نام یا القاب مشاهیر هنگام انتخاب اسم برای شرکت باعث ایجاد مشکل در ثبت شرکت می شود.
11.    در انتخاب اسم برای شرکت باید شکل کامل کلمه استفاده شود. استفاده از قسمتی از کلمه در اسم شرکتقابل قبول نیست.

راهکارهای در خصوص انتخاب نام شرکت

راهنمای اسم شرکت ثبت اسم شرکت در اداره ثبت شرکتها اسم برای شرکت نام خوب شرکت ثبت نام شرکتاهمیت اسم شرکت در چیست؟
انتخاب اسم شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تأسیس شرکت است.
بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب خود انرژی و زمان زیادی را صرف می‌کنند. اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می‌کنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می‌گیرند.
اسم شرکت اولین نشانه هر شرکت است. شاید بی راه نباشد که بگوییم اسم شرکت همانقدر مهم است که پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد. از طرف دیگر قوانین انتخاب اسم شرکت کمی سختگیرانه تعیین شده است؛ که البته این سختگیری در تعیین اسم شرکت به دلیل مسائل حقوقی و مالی تا حدودی هم لازم است. همین امر فرایند انتخاب اسم شرکت را برای برخی پیچیده و سخت می‌کند. 
مهم این است که با شناختن صحیح قواعد انتخاب اسم شرکت بتوانیم نام شرکت را به گونه ای انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد.
هدف گروه مشاوره اسم شرکت، طراحی اسمی مناسب برای متقاضیان ثبت شرکت است.

 
راهنمای اسم شرکت ثبت اسم شرکت در اداره ثبت شرکتها اسم برای شرکت نام خوب شرکت ثبت نام شرکتنکات مهم در انتخاب اسم شرکتچیست؟
اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد. یعنی اگر قبلاً شرکتی به نام "ابتکار" ثبت شده باشد دیگر کسی نمی‌تواند شرکتی را با همین نام ثبت کند. و باید اسم شرکتخود را به شکلی پشنهاد دهد تمایز آشکار و مشخصی با اسم شرکت قبلی داشته باشد مثلاً اگرشرکتی با نام "ابتکار پویا" ثبت شده باشد نه تنها نمی‌توان شرکت جدیدی با همین نام ثبت کرد، بلکه ثبت شرکتی با نام "پویا ابتکار" هم مجاز نیست. همچنین تمایز اسم شرکتها باید در کلمات خاص باشند و افزودن کلماتی مثل نوین ، گستر ، تک و امثال اینها به اسم شرکت نمی‌تواند وجه تمایز اسم یک شرکت از سایر شرکتها باشد. مثلاً اگر شرکتی با نام "ابتکار پویا" ثبت شده باشد، ثبت شرکتی با نام"نوین ابتکار پویا" یا "ابتکارگستر پویا" مجاز نخواهد بود. برای به حداقل رساندن اینگونه مشابهت ها اسم شرکت باید حداقل شامل سه کلمه خاص ( غیر عام ) باشد که ترکیب مشابه آن در اسم سایر شرکتهای ثبت شده وجود نداشته باشد.

 
راهنمای اسم شرکت ثبت اسم شرکت در اداره ثبت شرکتها اسم برای شرکت نام خوب شرکت ثبت نام شرکتاز چه کلماتی می‌توان برای انتخاب اسم شرکت استفاده کرد؟
کلماتی که در اسم شرکتها استفاده می‌شوند باید فارسی باشد. یعنی کلمات اسم شرکت باید در یکی از فرهنگ‌های دهخدا یا معین (به عنوان کلمه‌ ایرانی) ذکر شده باشند. نکته دیگری که در انتخاب اسم شرکت باید به آن توجه کرد این است که هرچند استفاده از اسامی شهرها ، رنگ‌ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی‌شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد. مثلاً "پویا ابتکار تهران" نمی‌تواند به عنواناسم شرکت انتخاب شود چون اسم شرکت باید غیر از کلمه تهران شامل سه کلمه دیگر باشد. مثلاً "پویا ابتکار برتر تهران".

راه اندازی کسب و کار با انتخاب نام درست

زمانی که قصد نام‌گذاری کسب وکار خود را دارید، باید بدانید این نام باید بیان‌کننده چه چیزی باشد. جواب به این سوال طولانی است.

نام تجاری می‌تواند بیش از حد طولانی یا محدود و کوچک باشد، همچنین می‌تواند به نامی ماندگار تبدیل شود یا به راحتی فراموش شود. در این مقاله 10 سوالی که پیش از انتخاب نام تجاری باید پاسخ داده شود، ارائه شده است؛ لازم است به یاد داشته باشید که در نهایت نام تجاری جایگاه شما را در بازار تعیین خواهد کرد.

1) از نام تجاری برای موفقیت شرکت خود چه انتظاری دارم؟

 استیو مانینگ موسس آژانس ایگورIgor واقع در کالیفرنیا که مشاور انتخاب نام تجاری نیز هست، می‌گوید: «نام تجاری می‌تواند شما را نسبت به رقبا متمایز کرده و تصویر شرکت شما را تقویت سازد.» او در عین حال پیشنهاد می‌کند که قبل از اینکه نام تجاری خود را انتخاب کنید، جایگاه برند تجاری خود را به درستی مشخص کنید. همان‌طور که اپل با انتخاب این نام توانست نسبت به رقبایش؛ یعنی ان.‌ای.‌سی(NEC) و ای.‌بی.‌ام تصویر متمایزی از خود ارائه کند. از نظر مانینگ «مدیران اپل به دنبال نامی تجاری بودند تا بتواند استراتژی جایگاه‌سازی برند شرکت را که شامل سادگی، صمیمیت، عامه‌پسند، دوستانه و متفاوت بودن است، به وضوح نشان دهد

 2) آیا نام تجاری محدود کننده فعالیت است؟

مارتین زولینگ موسس، مدیر ارشد اجرایی و مشاور در شرکت «استارت آپ پروفشونالز» توصیه می‌کند که «شما باید از انتخاب نام‌هایی که شما را از توسعه محصولات جدید یا حضور در بازارهای جدید منع می‌کند، خودداری کنید.» او شرکت آنجل سافت (Angelsoft.com) را مثال می‌زند که در سال 2004 تاسیس شد و تنها در زمینه برقراری ارتباط تجاری بین شرکت‌های تازه تاسیس و سرمایه‌گذارانی که صرفا در چنین شرکت‌هايی سرمایه‌گذاری می‌کنند، فعالیت می‌کند. این سرمایه‌گذاران که به «Angel Investors» مشهور هستند، سرمایه‌های شخصی خود را به بنگاه‌های تازه تاسیس اختصاص می‌دهند. اما این شرکت دو سال پیش متوجه شد باید به سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز (Venture Capital) نیز روی آورد و با سرمایه‌گذاران مختلف به مشارکت بپردازد، بنابراین این شرکت مجبور شد تا نام تجاری خود را به گوست (Gust.com) تغییر دهد که دیگر خاص نیست و به معنی «وزش نسیم ملایم» است.

 3) آیا نام تجاری نوع فعالیت شرکت را نشان می‌دهد؟

 اغلب شرکت‌ها نام تجاری متناسب با نوع محصولات یا خدماتشان را انتخاب می‌کنند، البته این به آن معنی نیست که برای انتخاب نام تجاری بر اساس محصول یا خدمات، سادگی و قابل فهم بودن نام انتخاب شده را ازبین ببریم. به عنوان مثال نام شرکت (Lawn And Order) که به معنای «چمن زار و سفارش»‌است انتخاب مناسب و ساده‌ای برای نام این شرکت است که در زمینه فضای سبز فعالیت می‌کند؛ چرا که مشتریان را از نوع خدمت ارائه شده توسط این شرکت آگاه می‌سازد. زلینگ همچنین توصیه می‌کند که گرچه نام غیرمعمول بعضی شرکت‌ها نظیر یاهو و فاگداگ کارآیی دارد، اما قطعا نام‌های متناسب شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

 4)آیا این نام درذهن ماندگاری دارد؟

 زلینگ می‌گوید، هرچه نام تجاری کوتاه‌تر باشد، بهتر است. او همچنین توصیه می‌کند که بهتر است مالکان شرکت به دنبال اسامی دو سیلابی باشند و از استفاده علائم مبهمی همچون ویرگول خودداری کنند. همچنین باید از اسامی مخفف که مفهومی برای مشتری ندارند اجتناب شده و بهتر است نام تجاری از نظر الفبایی بیشتر به حروف اول الفبا (A) نزدیک باشند تا حروف آخر(Z) چرا که دایره المعارف‌ها و الگوریتم‌ها بر اساس حروف الفبا طبقه‌بندی می‌شوند. به نظر او «وقتی که یک شرکت یا محصول دارای هویتی قابل فهم و ساده باشد، هزینه برند کاهش می‌یابد

 5) آیا ادای کلمات این نام آسان است؟

بعضی از شرکت‌ها عمدا یک نام تجاری را که مشتریان به سختی آن را تلفظ می‌کنند انتخاب می‌کنند، این استراتژی پرخطر تلاش می‌کند تا شرکت را بهتر از رقبایش نشان دهد. اما مشاوران انتخاب نام تجاری نظری بر خلاف این دارند. الکساندرا واتکینز موسس و مدیرعامل شرکت «ایت مای وردز»(Eat My Words) که به مشتریان مشاوره لازم جهت انتخاب نام تجاری را می‌دهد، می‌گوید: «اگر نام تجاری که انتخاب کردید شبیه یک غلط املایی است آن را از فهرست انتخاب نام‌هایتان حذف کنید.» او بر این باور است که یک نام تجاری همان‌طور که نوشته می‌شود باید تلفظ شود. در غیراین صورت همیشه مجبور خواهید بود تا به هنگام دادن آدرس وب سایت یا پست الکترونیکی آن را با صدای بلند هجی کنید، زمانی را به خاطر آورید که مجبورید برای معرفی خود، نام و نام خانوادگی‌تان را هجی کنید، پس چرا به دنبال نامی تجاری که همین مشکل را دارد، باشیم.

 6)عکس‌العمل مشتریان بالقوه زمانی که اولین بار با این نام آشنا می‌شوند، چگونه خواهد بود؟

بعضی از متخصصان در زمینه انتخاب نام تجاری بر این باورند، اینکه یک نام تجاری به راحتی تلفظ شود، یک استثنا به حساب می‌آید به خصوص وقتی که برای اولین بار درتبلیغات کاغذی یا آنلاین به نمایش درآید. کریس یوهانسون مشاور انتخاب نام تجاری و موسس وبلاگ «نیم انسپکتور»(The Name Inspector) که نام تجاری «زولی لی»(Zullily) را برای شرکتی با همین نام که در زمینه ارائه خدمات به مادران، نوزادان و خردسالان فعال است انتخاب کرد، می‌گوید: «اگر شما برای اولین بار چنین نامی را می‌شنوید ممکن است تلفظ آن را مشکل بدانید، اما کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین که توسط شرکت راه‌اندازی شده بود، نشان داد که مخاطبان آن را به راحتی تلفظ می‌کنند.» او همچنین بر این باور است «انتخاب یک نام غیرمعمول و نحوه تلفظ جالب آن باعث شده است که این شرکت برندی متفاوت را خلق کند

 7) آیا این نام خوب به نظر می‌آید و به راحتی تلفظ می‌شود؟

 مانینگ می‌گوید: «صدا و آوای حاصل از تلفظ نام تجاری، از آنجا که می‌تواند بیانگر احساس، انرژی و هیجان باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است» شما همین‌طور باید از اینکه مشتریان بالقوه نام تجاری را به راحتی تلفظ می‌کنند اطمینان حاصل کنید. «اینکه مشتریان همزمان نام تجاری را هجی کنند، تلفظ کرده و به خاطر بسپارند بسیار مشکل است.» او به نام‌های قدرتمندی همچون اپل، استین گری و اوراکل و ورجین اشاره می‌کند و در مقابل نام‌هایی ضعیف همچون کوردیانت (Chordiant) لی‌ونت(Livent) و ناوینت (Navient) را مورد اشاره قرار می‌دهد و معتقد است تلفظ و به خاطرسپاری چنین نام‌هایی بدون تبلیغات سنگین ممکن نیست، همین‌طور او چنین نام‌هایی را از نظر ریتم و تصویر سرد و بی‌روح می‌داند.

 8) آیا این نام فقط برای شما معنی و مفهوم دارد؟

 نام تجاری که معنای پنهان یا شخصی داشته باشد نمی‌تواند تداعی کننده چیزی در مورد برند شرکت شما باشد. توجه کنید شما نیز برای ارائه توضیح اضافه در مورد آن، زمانی که مشتریان برای اولین بار با آن روبه‌رو می‌شوند، آنجا نخواهید بود. بنابراین واتکینز پیشنهاد می‌کند که که «از نام‌های سواحیلی یا نام‌هایی که برعکس تلفظ می‌شوند، دوری کنید

 9) آیا این نام از نظر ظاهری جالب به نظر می‌آید؟

مانینگ می‌گوید: «باید بدانید، نام تجاری که انتخاب کردید چگونه در علامت و آرم شرکت یا بیلبوردهای تبلیغاتی نمایان می‌شود. او به نام شرکت «گوگو»(GOGO) که خدمات اینترنت در هواپیما ارائه می‌دهد اشاره می‌کند. او می‌گوید: «این نام از یک تعادل و توازن بین تمامی کلمات برخوردار است و دوستانه به نظر می‌رسد.» « درمقابل بعضی نام‌ها همچون KS و TS و RS را که ظاهری سخت و نامتعارف دارند، مورد اشاره قرار می‌دهد.» همچنین نام‌هایی همچون ولو «Volvo» و زیراکس «Xerox » که از تقارن کلمه اول و آخر بهره می‌برند جذاب به نظر می‌آیند.

 10) آیا در مورد سابقه این نام تحقیقات کافی به عمل آمده است؟

 حتی بهترین نام‌ها وقتی که توسط شخص دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد، بی‌ارزش خواهد بود. استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و منابع رسمی به منظور حصول اطمینان از چنین موضوعی ضروری است. گام نهایی استفاده از یک وکیل مجرب برای ثبت علامت تجاری است؛ چرا که بر اساس نظر واتکینز یک سوم کسب و کار بابت سرقت نام تجاری در مظان اتهام هستند.

راهکارها

یکی از مهم‌ترین مراحل در تاسیس یک کسب‌وکار جدید انتخاب نام و لوگوی مناسب برای آن است که ممکن است اشتباهات زیادی در این مورد انجام شود. یک نام خوب باید منحصربه‌فرد بوده و به‌آسانی به خاطر سپرده شود و موجب سودآوری در آینده شود. انتخاب نام مناسب بسیار مهم است، در ادامه چند اشتباه معمول را که کارآفرینان در انتخاب نام تجاری برای کسب‌وکارشان انجام می‌دهند، معرفی می‌کنیم. با دوری از این اشتباهات می‌توانید نام تجاری ماندگار و مناسبی برای خود تهیه کنید.
1- استفاده از نام‌هایی که دسترسی به آنها از دسترسی به تاکسی در شب سال نو هم سخت‌تر است.
آیا نامی که انتخاب کرده‌اید قبلا استفاده شده یا خارج از دسترس است؟ اگر قبلا ثبت شده یا توسط شرکت دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد، شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید. برای مشاهده علائم و اسامی ثبت شده می‌توانید به وب‌سایت مربوط به اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات کشور خود مراجعه کنید، اما ثبت نشدن انتخاب شما در این سایت، صرفا به منزله قابل استفاده بودن آن برای شما نیست. 
علائم تجاری می‌تواند طبق قوانین غیرمدون (عرفی) مورد استفاده قرار بگیرند یا طبق قانون كشور ثبت بشوند. اما برخی از آنها که توسط شرکت‌ها استفاده می‌شوند، ممكن است به ثبت رسمی نرسيده باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از اینکه علامت انتخابی شما در جای دیگری استفاده می‌شود یا نه، از طریق شرکت‌هایی مانند Thomson Reuters که منابع و اطلاعات علائم و برند‌های تجاری را جمع‌آوری می‌کنند، آن را پیگیری كنید. 
مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آیا دامنه مرتبط با این نام در دسترس هست یا خیر! (شما می‌توانید برای آگاهی از در دسترس بودن آن به سایت دامنه‌های ثبت‌شده godaddy.com مراجعه کنید). همچنان در دسترس نبودن این دامنه نام انتخابی، به معنی این نیست که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. مانند برند Tesla که مالک دامین Tesla.com نیست، اما هر جایی که این اسم شنیده می‌شود، نام شرکت تسلا موتورز را تداعی می‌کند.
2- استفاده از چاشنی مخصوص و منحصربه‌فرد برای پررنگ و لعاب‌تر کردن نام شرکت تجاری.
هرگز در نام شرکت از نام خدمات و محصولات آن شرکت استفاده نکنید. در ابتدا همچنان‌که شرکت به سمت توسعه و رشد پیش می‌رود که قطعا این‌طور خواهد بود، شما ممکن است توجه مشتریان خود و درآمدی را که در مدت معین انتظار داشتید از دست بدهید. ثانیا؛ زمانی که نام محصولات عمده یا برچسب توصیفی خدمات را روی شرکت خود می‌گذارید، ممکن است طبق قانون برای ثبت آن در کسب‌و‌کارتان با مشکل مواجه شوید.  اداره ثبت علائم تجاری و اختراعات ایالات متحده از ثبت نام‌های تجار‌ی‌ای که در آنها از کلمات توصیفی استفاده‌شده اجتناب مي‌کند؛ یعنی اسامی که در آنها اجزای ترکیبی، ویژگی، عملکرد، مشخصه یا هدف استفاده اختصاصی از محصولی باشد را ثبت نمی‌کند. در سال 1986 نام «Bed & Breakfast Registry» (رزرو تخت و صبحانه) به‌عنوان نام تجاری مورد قبول واقع نشد؛ زیرا در آن ارائه خدمات رزرو محل اقامت و سایر موارد اینچنینی وجود داشت. همچنین در سال 1987 نام تجاری «Apple Pie» نیز برای يك برند عطر موردقبول واقع نشد. از سوی دیگر نام‌هایی که در آن توصیفی از محصول و خدمات نباشد ولی مرتبط با آن باشد، می‌تواند ثبت شود. به‌طور مثال نام شرکت «Apple» اساسا در ارتباط با کامپیوتر و محصولات الکترونیکی آن نیست ولی حمایت قابل توجهی را دارا است. با این حال خط ظریفی میان متمایز و خلاق بودن یا مبهم و بی‌ربط بودن وجود دارد. علاوه‌بر این باید از اسامی شعار مانند و کلیشه‌ای که در اغلب نام شرکت‌ها استفاده شده اجتناب کرد. مانند کلمات: همکاری، اهرم، اوج...، که در اثر استفاده زیاد معنی اصلی خود را از دست داده‌اند و برای مشتریان کسل‌کننده شده‌اند.
3- انتخاب کردن نام‌هایی که طولانی‌تر از دماغ پینوکیو است
هر چقدر نام تجاری طولانی‌تر باشد، شانس کمتری برای به خاطر سپاری آن وجود دارد. اغلب نام‌های به یادماندنی؛ مانند آمازون، اپل و... دارای دو یا سه کلمه هستند. حتی شرکت‌های بزرگ که نام‌های طولانی دارند، از نام کامل خود استفاده نمی‌کنند و علامت اختصاری آن را به‌کار می‌برند. مانند شرکت PricewaterhouseCoopers که از نام اختصاری PwC روی محصولاتش استفاده می‌کند.
4- از انتخاب اسامی‌ای همچون Seven-car روی محصولات خود اجتناب کنید.
اسامی از این قبیل ممکن است بسیار جذاب و ابتکاری باشد، ولی انتخاب آنها برای کسب‌وکاری غیر مرتبط موثر نخواهد بود.
5- فراتر نرفتن از محل اقامت
اگر در آینده قصد دارید شرکت را در خارج از محدوده جغرافیایی خود توسعه بدهید، از آوردن توضیح جغرافیایی در نام شرکت که می‌تواند فعالیت آن را محدود کند، خودداری کنید. البته در اینجا هم خطوط ظریفی وجود دارد. از طرفی آوردن نام شهر در نام شرکت ممکن است توسعه بالقوه آن را محدود کند و از طرف دیگر می‌تواند جذابیت ایجاد کرده و آن شرکت را از شرکت‌های مشابه در مناطق دیگر متمایز كند.
6- انتخاب نام‌هایی که حتی خودتان هم نمی‌توانید به درستی آن را تلفظ کنید.
حتما نام‌های انتخابی را از لحاظ املایی چک کنید. وقتی در نام یک شرکت غلط املایی وجود داشته باشد، باعث می‌شود که شرکا، کارمندان و مشتریان بالقوه اعتماد خود را نسبت به توانایی‌های شما از دست بدهند. حتی اگر این اشتباه املایی را توضیح دهید، مخاطبان خود را برای همیشه از دست می‌دهید.
«Whose Your Landlord» نامی است که یک شرکت املاک برای وب‌سایت خود انتخاب کرده است. انتخاب کلمه Whose به جای who’s، یک اشتباه عمدی است که باعث می‌شود اجاره‌کنندگان احساس بهتری در اجاره ملک داشته باشند. (صاحبخانه شما کیست؟ - این صاحبخانه مال کیست؟) با این حال توضیحی برای کسانی که تعصب گرامری دارند در سایت وجود دارد.
7- نام تجاری را در دست تست و آزمایش قرار ندهید.
قبل از آنکه نام خود را نهایی کنید در مورد بازخورد آن تحقیق کنید. کشف کنید که مخاطبان و مشتریان در مورد برند انتخابی شما چه نظر و احساسی دارند. یک لوگو مشابه با نام‌های مختلف و با توجه به کسب‌و‌کارتان خلق کنید و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. یا حتی از روش‌های علمی بیشتری برای آزمایش نام برند کسب‌و‌کارتان استفاده کنید. شما حتی می‌توانید از طریق رسانه‌های اجتماعی نام‌های انتخابی‌تان را به اشتراک بگذارید و در مورد آنها نظرسنجی کنید تا ببینید کدام یک از نام‌های انتخابی شما، بیشترین موافقت را کسب خواهد کرد.

 

لیست اسامی خاص برای نام شرکت ها

معنا نام معنا نام
شکوه و زیبایی فرداد نوید دهنده(ارمنی) کارو
مشاور باتاب نام یکی از سرداران ماد کاراکو
تورنج باتس آرزو و خواهش کوچک کامک
نام قلعه باتیس هموار و صاف(کردی) راسا
پاییز بادیز فراغت و آسودگی  رامش
پرده دار باربد روشن(کردی) روناک
خورجین باردان آموزنده و تعلیم دهنده ویدا
پهلوان باتر  زنده و پابرجا(کردی) زینو
نام کوه باتیر سهل و آسان سانا
پیله ی ابریشم بادامه نام خانواده زرتشتی  سورن
بخشی از مرند باروج شاهان کیان
دهی در بیرجند باراز خاندانی از موبدان زرتشتی ساینا
موزون و هماهنگ بارکاو فردا سوبا
بهشت پردیس محترم و لایق بارمان
فرشته  آراد دهی در نیشابور  باروس
جزیره آداک محلی در خرم آباد بادیمه
نام قدیم کرمان کارمانیا ملون و رنگ دار بارنگ
رب النوع دریا و دختر(یونانی) تتیس روستایی از توابع خوی  سیوان
طوفان توکان نام پیشین اصفهان پارتاک
ذات پارسا(نام مسجد سلیمان) پارسوماش از سپاه آمده اسپادانا
مسافر،رها شده رهام دهی از توابع نطنز ویونا
آفریننده فاطر تجربه آروین
آشکار  مبین جوانمرد رادین
نام کاخی در پرسپولیس  آپادانا اندیشه سگال
روستایی در لرستان دکاموند نام اراک آراک
روستایی در رامسر لیماک زینت و زیور افرند
روزها(کردی) روژان نام قدیم قوچان آساک
مهم،بزرگ مهام سنگین،با ادب آژند
هوشمند ویرا مانند ویس(معشوقه ی رامین) ویستا
گل نیلوفر آبی لوتوس فردا،آینده فرتاک
راست و درست آرتا دارای چهره ی شاد هیراد
رنگین بنفش آماتیس شاهزاده(ترکی) تکین
همان آریا،نژاد آیریا گوشه عالم(هندی) آیسان
مژده ایتوک ارباب(ترکی) صدرا
باشکوه آروند نام قدیم یزد ایساتیس
آسمانگون ایرسا رسم کننده،نقاش رسام
توانایی و قدرت تاو امید،آرزو هیواد
در و آستانه رواق فرشته خوبی پرهام
شمال کوه البرز(اوستای) وارنا قهرمان(ترکی) آراز
پاک آویژه هدف ویژن
سرزمین های بلند آکام قدرتمند پرگاس
صنعت فیدار مروارید درخشان درنیکا
نام دهی از توابع جوانمرد ساتیار روی زیبا رونیکا
خانه شاهان اسپرلوس نام گل های زرد  آمیتیس
پادشاه ایرانی(پسراردشیر) آرسس اولین باران بهاری  برساد
صفت نیک آرون نام دهی در کاشان آران
نوشیدنی آشام بانگ،فریاد آژیراک
درخشش آذرخش نام یکی از بزرگان روم آدرین
نام دهی از رودسر لیما قالب خشت آخیز
نام دهی در نهاوند لیدان نام محلی در لرستان لیلام
نام قدیم خوزستان اوکسین نام قدیم تبریز تاواریژ
نام سردار ایرانی آریو نام قدیم اردبیل آرتاویل
والی(یونانی) ساتراپ پوشش ساتر
نام سردار سکائی ساتراس دهی در دماوند ساران
آرامش یافته آرمیتا نام گل فرناد
انسان نیکوکار(اوستای) آبتین نام پزشک هخامنش آبادیس
نامدار آدلی مفید،سودمند آداس
توانا سورین نام سردار اشکانی کارن
محبوب(گیلگی) رایکا قابل ستایش سپنتا
تخت پادشاهی  اورنگ بخشنده مهراد
از ممالک قوم پارت کارینا نام روستایی در رفسنجان سارین
عاقل،زیرک آرتین نام برادر داریوش آرتان
نام درخت نارون مایه اطمینان(ترکی) آرکا
اوستا(کتاب مقدس) وستا منطقه ی مرزی در غربا ایران لاوین
قله کوه(کردی) آکو شخص همیشه پیروز آرمین
نام وزیرساسانی رامان نهر آب(مازندرانی) سوما
راه عبور راشا عربی ساربان سیروان
پرنده خوش آواز نارو پویا نادین
خواهش،امید،آرزو ونداد توشه(کردی) راشین
نام باستانی ساتیا برنا،جوان ورنا